L’IRP participa en el nou EIT Cultura i Creativitat

La Universitat Politècnica de València participarà en el nou EIT Cultura i Creativitat, una comunitat d’innovació que reuneix 50 entitats de 20 països -entre universitats, institucions d’investigació, empreses, inversors i associacions- i començarà a funcionar en 2023 amb la missió d’impulsar la competitivitat de les indústries culturals i creatives europees.

Aquesta iniciativa ha sigut duta a terme dins de la UPV conjuntament entre el Vicerectorat d’Art, Ciència, Tecnologia i Societat i l’Institut Universitari de Restauració del Patrimoni.

El Consell d’Administració de l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia va seleccionar aquesta proposta, presentada per l’associació ICE –Innovation by Creative Economy–, coordinada per Fraunhofer i presidida pel director general interí, Bernd Fesel, entre altres cinc finalistes en un procés que va acabar el 22 de juny a Budapest (Hongria).

Més de 150 milions d’euros

La proposta guanyadora està dissenyada per a desbloquejar el valor latent dels sectors i indústries culturals i creatives i dinamitzar la transformació verda, digital i social d’Europa. La iniciativa rebrà més de 150 milions d’euros de suport de l’EIT al llarg de dos períodes de set anys, abans de ser autosostenible.

La Universitat Politècnica de València col·labora en qualitat d’associada d’EURECAT, organització que exerceix de coordinadora del centre de Co-Localització per al Sud-oest d’Europa (CLC South West). A més de la UPV, donen suport a aquest projecte altres institucions valencianes com el centre d’innovació Les Naus de l’Ajuntament de València, o l’IVACE, Institut Valencià de la Competitivitat Empresarial.

Indústria clau formada majoritàriament per pimes

“La diversitat és la porta d’entrada a la innovació. Estem orgullosos d’haver creat un consorci divers en molts sentits. El nostre és un sector format per multitud de pimes i actors molt xicotets”, afirma Bernd Fesel, director general interí i portaveu de l’equip guanyador.

Les indústries culturals i creatives són un motor clau del creixement econòmic i de creació d’ocupació en tota Europa. Representen el 5,5% del PIB total de la UE i el 6,2% de la mà d’obra europea; el 80% dels 2,9 milions d’empreses del sector són petites empreses i microempreses.

Amb seu a Renània del Nord-Westfàlia (Alemanya)

El nou EIT Cultura i Creativitat serà clau per a donar suport a la recuperació i la cohesió d’Europa. “Serà una comunitat d’innovació oberta: oberta a empresaris, artistes, autònoms, innovadors socials, agents culturals. La innovació i el canvi són possibles quan tots els actors –grans i xicotets, amb i sense ànim de lucre– es reuneixen la mateixa altura en espais de col·laboració per a abordar els urgents reptes de la societat”, conclou Fesel.

Amb seu a Renània del Nord-Westfàlia (Alemanya), l’EIT Cultura i Creativitat tindrà sis oficines subsidiàries, denominades Co-Location Centres, centres de co-localització, a Amsterdam, Barcelona, Bolonya, Hèlsinki, Kosice i Viena. Aquests centres regionals canalitzaran les necessitats i expectatives dels ecosistemes locals, incloent a estudiants, startups, inversors de capital de risc i responsables polítics.

Sobre les comunitats de coneixement i innovació

L’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia (EIT) reforça la capacitat d’innovació d’Europa, impulsant solucions als urgents reptes mundials –des del canvi climàtic fins a la salut, passant per les energies renovables– i fomentant el talent empresarial per a crear un creixement sostenible i ocupacions qualificades a Europa.

L’EIT és un organisme de la UE i part integrant d’Horitzó Europa, el Programa Marc d’Investigació i Innovació de la UE. Al costat dels seus socis, la comunitat EIT ofereix:

• Titulacions i cursos d’educació empresarial en tota Europa que transformen als estudiants en emprenedors, com Dora Palfi, d’imagiLabs, que ajuda a introduir la codificació a dones joves i xiquetes, amb el suport d’EIT Digital
  • Serveis de creació i acceleració d’empreses que porten les idees i les empreses en embrió al següent nivell, com Northvolt, que fabrica les bateries d’ions de liti més ecològiques del món, amb el suport de l’EIT InnoEnergy
  • Projectes d’investigació impulsats per la innovació que converteixen les idees en productes connectant a socis, inversors i experts, com Diabeloop o D4Kids, un sistema d’intel·ligència artificial per a millorar la gestió de la diabetis tipus 1 en els xiquets, secundat per l’EIT Salut.

En definitiva, l’EIT és el major ecosistema d’innovació d’Europa i reuneix a prop de 3.000 socis de les principals organitzacions empresarials, d’investigació i educatives repartides en més de 60 centres. L’EIT ha impulsat 3.800 empreses de nova creació, i ha generat 1.400 nous productes i serveis que han arribat a recaptar 3.900 milions d’euros en capital extern. Prop de 3.800 estudiants s’han graduat en programes de màster i doctorat amb el segell de l’EIT i uns 100.000 han participat en cursos de formació empresarial de la comunitat de l’EIT.