El projecte de Sant Agustí de La Florida

L’IRP de la UPV treballa en la reconstrucció virtual de la ciutat més antiga dels Estats Units, fundada per espanyols el 1565

L’Institut de Restauració del Patrimoni de la Universitat Politècnica de València (IRP-UPV) i l’empresa tecnològica Edriel Intelligence treballen actualment en un projecte conjunt per a realitzar la reconstrucció virtual de San Agustín de La Florida, la ciutat més antiga dels Estats Units, fundada el 1565 per exploradors espanyols.

El projecte, dirigit per Juan Carlos Piquer Cases, professor del Departament d’Expressió Gràfica Arquitectònica de la UPV, s’estendrà, inicialment, fins a mitjan 2021, i és fruit del contracte d’investigació signat per la UPV i Edriel Intelligence el mes de maig passat per a aprofundir en el coneixement històric sobre aquest assentament europeu pioner a l’altre costat de l’Atlàntic.

El Grup d’Investigació del Color de la UPV analitza la morfologia de la ciutat i el seu entorn paisatgístic

Des de la UPV, el Grup d’Investigació del Color de l’IRP està analitzant la morfologia de l’antiga ciutat de San Agustín i el seu entorn paisatgístic. L’objectiu d’aquesta primera fase del treball és generar una base de dades que permeta la reconstrucció virtual.

“L’estudi de la ciutat i les seues tipologies constructives s’adaptarà a l’evolució cronològica”, apunta Piquer, “i es basarà en les planimetries existents als diferents arxius històrics espanyols i americans”.

El plànol del 1764, com a punt de partida

Per a dur a terme aquest projecte, l’equip de l’IRP de la UPV va partir del plànol de San Agustín de la Florida, obra de José Eligio de la Puente i datat el 1764, que es troba a l’Arxiu del Ministeri de Defensa i recull un inventari de les edificacions alçades a la ciutat colonial.

A partir d’aquest, i d’altres planimetries obtingudes durant la investigació documental, l’equip està elaborant un pla a escala de la ciutat i el seu entorn paisatgístic per a poder realitzar la recreació virtual.

La Florida, arxiu digital interactiu de les Amèriques

Per part seua, la companyia Edriel Intelligence, sota la direcció de Francisco S. Guitard, és la desenvolupadora de la plataforma tecnològica La Florida: the Interactive Digital Archive of the Americas, dirigida pel catedràtic Michael Francis, de la Universitat del Sud de Florida.

Aquesta plataforma interactiva documenta i divulga, des de l’àmbit científic, com era i com es vivia a l’antiga colònia espanyola, i incorporarà, en virtut d’aquest acord, tota la informació aportada en la seua investigació per la UPV.

Junt amb Juan Carlos Piquer, en el projecte participen també, per part de la UPV, els investigadors Jorge Llopis, Esther Capilla, Ana Torres, Manuel Giménez i Juan Serra, juntament amb Yesmín Morals, d’Edriel Intelligence. A més, col·laboren Anna del Campo, Eduardo Baviera i Jorge F. Martínez.

San Agustín de La Florida

Després del descobriment el 1513 de La Florida, realitzat per l’explorador Juan Ponce de León i Figueroa, la ciutat de San Agustín de La Florida va ser fundada com a colònia durant el regnat de Felip II. En concret, el 8 de setembre del 1565, per Pedro Méndez de Avilés.

Després de diversos avatars històrics, es va constituir com a ciutat fortificada, segons el model de ciutat colonial espanyola, durant els segles XVII i XVIII. Des de la seua fundació i fins que es va transferir als Estats Units el 1821, San Agustín de La Florida va ser sempre colònia espanyola, excepte en un breu període de 20 anys de dominació britànica, durant el segle XVIII.