EL IRP COL·LABORA EN LA IDENTIFICACIÓ DE FALSIFICACIONS D’OBRES D’ART

Durant els últims 2 anys, el Grup de Patrimoni Històric de la Policia adscrit a la Generalitat Valenciana ha detectat un augment, de quasi el triple, de falsificacions i robatoris d’obres d’art.

La setmana passada, la unitat adscrita va tancar una nova operació, que va iniciar al juliol al costat de la prefectura superior de Policia d’Illes Balears, amb la intervenció de cinc noves obres d’art falsificades. Aquestes obres, són de pintors valencians reconeguts com Joaquin Sorolla, Ignacio Pinazo, Genaro Lahuerta o José Benlliure.

En aquest sentit, l’Institut Universitari de Restauració del Patrimoni de la Universitat Politècnica de València col·labora en el peritatge de les obres d’art que són intervingudes per la policia autonòmica.

Liderant l’equip de treball encarregat està Vicent Guerola, restaurador d’art de la Universitat Politècnica de València, que recentment va ser entrevistat per À Punt TV.
El procediment habitual en aquests casos consta de diverses fases. Sempre s’inicia per un registre fotogràfic de l’obra que arriba, la qual cosa permet realitzar un peritatge basat en imatge. En paral·lel, es realitza una bateria de proves físiques i químiques directament sobre l’obra.

Les proves que es realitzen sobre una obra són molt variades. Generalment es poden dividir en proves en superfície —com l’ús de llum ultraviolada— i proves més invasives —com l’anàlisi química dels materials—.

Donat el mercat actual d’objectes antics, tan voluminós, s’han anat introduint, cada vegada més, obres robades o falsificades.

La falsificació d’obres artístiques està penada amb una pena de fins a 4 anys de presó.